SUPLEMENTY DIETY - CO TO TAKIEGO ?

 

 

 

 

 

Suplementy diety to środki spożywcze, których celem stosowania jest uzupełnienie tradycyjnej diety w jeden lub więcej składników występujących w niedoborze. Innymi słowy suplement diety to skoncentrowane źródło witamin, składników mineralnych czy innych substancji pojedynczych lub złożonych wykazujących efekt odżywczy lub fizjologiczny dla organizmu. Suplementy diety mogą zawierać w składzie jedynie składniki (witaminy, minerały) naturalnie występujące w żywności i spożywane jako ich część. W przeciwieństwie do żywności suplementy diety występują w formach pozwalających na ich dokładne dawkowanie takich jak: tabletki, kapsułki, drażetki, saszetki z proszkiem czy ampułki z płynem.

 

 

 

Bardzo ważne jest aby pamiętać, że suplementy diety nie są środkami leczniczymi, dlatego jeśli niedobór spowodowany jest chorobą potrzebny jest lek, który może zawierać tą samą substancję czynną, co suplement, ale w ilości wykazującej efekt terapeutyczny. Natomiast głównym zadaniem suplementów diety jest:

 

- uzupełnienie diety w składniki niedoborowe

 

- utrzymanie równowagi fizjologicznej organizmu

 

- poprawa zdrowia człowieka

 

 

 

Jeśli chcielibyśmy pokryć w 100% zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze nasza dieta powinna być zbilansowana, racjonalna i różnorodna – jednym słowem idealna. Czasami jednak zdarza się, że pomimo idealnej diety cierpimy na niedobory. Wynika to prawdopodobnie z faktu obniżonej jakości współczesnej żywności. Zawiera ona coraz więcej różnych „dodatkowych” składników, przez co jest coraz uboższa w składniki naturalne. Na dodatek żywność na skutek różnych procesów technologicznych, transportu i przechowywania coraz częściej jest pozbawiona wielu cennych składników.

 

W przypadku wystąpienia niedoboru danego składniku nasz organizm wysyła czytelne sygnały objawiające się np. : wzmożonym wypadaniem włosów, przebarwieniami na paznokciach, ogólnym osłabieniem czy skurczami mięśni. W takim wypadku powinniśmy zawsze najpierw skonsultować się ze specjalistą, który potwierdzi nasze podejrzenia i dokładnie odpowie na pytanie w jakie składniki powinniśmy wzbogacić nasz jadłospis. Zanim zdecydujemy się jednak na suplementy diety powinniśmy się zastanowić czy nie możemy uzupełnić diety naturalnym odpowiednikiem. Składniki zawarte w produktach naturalnych są lepiej i łatwiej przyswajalne niż ich sztuczne odpowiedniki.

 

 

 

W przypadku suplementów diety należy przestrzegać kilku zasad:

 

- skonsultować ze specjalistą słuszność zażywania danego preparatu

 

- wybierając suplement zwracajmy uwagę czy i w jakich ilościach zawiera składniki, których potrzebujemy

 

- suplementy warto zawsze spożywać w czasie posiłku, dzięki czemu zawarte w nich składniki będą lepiej przyswajalne

 

- należy przestrzegać zaleceń producenta dotyczących dawkowania

 

- uważajmy, żeby nie przedawkować zwłaszcza w sytuacji gdy jednocześnie zażywamy kilka różnych suplementów (większość składników przyjmowana w nadmiarze zamiast nam pomagać może poważnie zaszkodzić)

 

- bezpieczniejsze są produkty znanych firm, cieszących się dobrą opinia konsumentów.
- suplementy diety mogą wchodzić w interakcje z niektórymi lekami i ograniczać ich działanie

 

 

 

Kiedy suplementy diety mogą okazać się przydatne?

 

- w czasie odchudzania ( suplementy jedynie wspomagają proces odchudzania, w którym najważniejsza jest odpowiednia dieta i aktywność fizyczna) możemy sięgnąć po preparaty zawierające błonnik, wyciąg z octu jabłkowego, owocni fasoli, zielonej herbaty, karczocha czy L-karnityny

 

- niedobór żelaza – suplementy zawierające żelazo ( uwaga – witamina C sprzyja lepszemu wchłanianiu żelaza, dlatego najlepiej dostarczać te dwa składniki równocześnie np. popijając tabletkę szklanką soku pomarańczowego)

 

- obniżona odporność organizmu – suplementy witaminowe zawierające zwłaszcza witaminę C i witaminy z grupy B

 

- intensywny wysiłek fizyczny (preparaty zawierające żelazo, magnez oraz antyoksydanty)

 

- dieta uboga w kwasy NNKT (suplementy będące źródłem kwasów omega-3)

 

- słabe włosy i paznokcie (preparaty zawierające witaminę A, C, E, kwas foliowy, biotynę oraz selen, krzem, cynk)

 

 

 

Jeśli decydujemy się na suplementację pamiętajmy, że jesteśmy sami odpowiedzialni za to, jakie i w jakich ilościach zażywamy suplementy. Dlatego należy zachować rozsądek i świadomość, uważać na reklamy proponujące nam „cudowny środek na wszystko”. Pamiętajmy, że nie ma ścisłego nadzoru nad suplementami diety, a za ich jakość odpowiada jedynie producent.